تحصیل و مهاجرت به خارج از کشور

راهنمایی و اطلاعات دقیق مهاجرتی

تحصیل و مهاجرت به خارج از کشور

راهنمایی و اطلاعات دقیق مهاجرتی

تحصیل در ایتالیا

جمعه, ۸ فروردين ۱۳۹۹، ۰۳:۰۳ ب.ظ

تحصیل در ایتالیا

 

کشور ایتالیا به لحاظ دارا بودن جاذبه های طبیعی و شگفت انگیز همواره مورد توجه بسیاری از توریست ها و دانشجویان بوده است. چشم اندازهای متنوع و آثار باستانی منحصربه فرد این کشور  به همراه  دانشگاه هایی که از قدیمی ترین دانشگاه های جهان محسوب می شوند و از اعتبار قابل قبولی نیز برخوردارند ، این کشور را به مقصدی قابل تامل برای دانشجویان متقاضی برای تحصیل در خارج از کشور مطرح می کند.

جالب است که بدانید ریشه کلمه university از ریشه ایتالیایی گرفته شده است و University of Bologna یک از اولین و قدیمی ترین دانشگاه های جهان محسوب می شود. علاوه بر این امکان تحصیل رایگان در دوره های پیش از دانشگاه نیز از مزایای زندگی و تحصیل در این کشور محسوب می شود. به طور کلی ، تحصیلات اجباری در کشور ایتالیا  از ۶ تا ۱۶ سالگی آغاز شده و مقاطع تحصیلی در این کشور به صورت زیر تقسیم بندی می شود: Kindergarten, Primary school, Lower secondary school, Upper secondary school and University.

در ادامه به ذکر چند مورد از برترین دانشگاه های ایتالیا می پردازیم:

Italian top universities in 2019

Qs Ranking University
۱۵۶ Politecnico di Milano
۱۶۷ Scuola Normale Superiore di Pisa
۱۷۵ Scuola Superiore Sant’Anna Pisa
۱۸۰ Università di Bologna
۲۱۷ Sapienza – Università di Roma

 

Politecnico di Milano

  • معتبرترین دانشگاه ایتالیا که بالاترین رتبه را در بین دانشگاه های کشور ایتالیا دارا می باشد.
  • عمده شهرت دانشگاه پلی تکنیک میلان در زمینه هنر و مهندسی است.
  • این دانشگاه در بسیاری از رشته های خاص در بین ۲۰ دانشگاه برتر جهان قرار دارد.
  • براساس رتبه بندی جهانی QS ، در رشته هنر و طراحی (Art and Design) در رتبه پنجم ، مهندسی عمران و سازه (Civil and Structural engineering) در رتبه هفتم ، در مهندسی مکانیک (Mechanical engineering) در رتبه هفتم و در معماری (Architecture) در رتبه یازدهم قرار دارد.
  • هیئت علمی این دانشگاه در سال ۱۹۶۳ دررشته شیمی جایزه نوبل را از آن خود کرد.

 

Scuola Normale Superiore di Pisa

  • این دانشگاه کوچک با دارا بودن حدود ۵۰۰ دانشجو در سال ۱۸۱۰ تاسیس شده است.
  • این دانشگاه در میان ۳۰۰ دانشگاه برتر جهان در رشته کشاورزی قرار دارد.
  • این دانشگاه در میان دانشگاه های کشور ایتالیا ، بالاترین امتیاز را در زمینه ارجاع مقالات اعضای هیئت علمی دارا می باشد. (رتبه ۱۸ در جهان)

 

Scuola Superiore Sant’Anna Pisa

  • این دانشگاه در رتبه ۱۷۵ جهان قرار دارد به صورت تخصصی در زمینه علوم کاربردی (Applied Science) فعالیت دارد.
  • این دانشگاه بخشی از Pisa University محسوب می شود که در کنار مراکز Scuola Normale Superiore di Pisa و Universite di Pisa فعالیت می کند.

 

Universita di Bologna

  • این دانشگاه درسال ۲۰۱۹ در رتبه ۱۸۰ در میان دانشگاه های جهان قرار گرفته است و به عنوان یکی از اولین دانشگاه های تاسیس شده در دنیا مطرح می باشد.
  • عمده شهرت این دانشگاه عمدتا در رشته حقوق است .

 

Sapienza – Universita di Roma

  • این دانشگاه که در رتبه ۲۱۷ جهان قرار دارد یکی دیگر از قدیمی ترین دانشگاه های جهان محسوب می شود.
  • این دانشگاه از بزرگترین دانشگاه های اروپایی است که جمعیت دانشجویان آن ۱۱۲۵۰۰ نفر است که در حدود ۸۳۰۰ نفر آن را دانشجویان غیر ایتالیایی تشکیل می دهند.
  • تاکنون ۷ عضو هیئت علمی و دانش آموخته این دانشگاه جایزه نوبل را از آن خود کردند.

از دیگر دانشگاه های ایتالیا که در فهرست ۵۰۰ دانشگاه برتر جهان قرار می گیرند می توان به Universita di Padova ، Universita degli Studi di Milano  و Politecnico di Torino  اشاره کرد.

 

شرایط تحصیل در کشور ایتالیا و پاسخ به سوالات پرسیده شده در اینستاگرام موسسه صباپلن

 

 

تحصیل پیش از دانشگاه در ایتالیا

سیستم تحصیل در کشور ایتالیا از سن ۶ تا ۱۶ سالگی به صورت اجباری است. هم چنین دوره های غیر اجباری نیز برای کودکان بین ۵ ماه تا ۳ سال به نام مهدکودک یا  Nursery Schoolو برای کودکان ۳ تا ۵ سال  به نام  Pre-school وجود دارد.

 

مقطع ابتدائی (Primary Education )

تحصیل مقطع ابتدائی در کشور ایتالیا از سن ۶ سالگی به صورت رسمی آغاز شده و اجباری است . به طور کلی در مقطع ابتدائی ، کودکان خواندن و نوشتن را خواهند آموخت و با طیف وسیعی از موضوعات شامل ریاضیات ، جغرافیا ، زبان ایتالیایی ، انگلیسی و علوم آشنا خواهند شد. در این دوره هم چنین دروسی نظیر موسیقی ، علوم کامپیوتر و مطالعات اجتماعی نیز به کودکان آموزش داده خواهد شد.

دوره راهنمایی (Lower Secondary School)

تمام دانش آموزان در بازه سنی ۱۱ تا ۱۴ سال می بایست در دوره راهنمایی تحصیل کنند. دانش آموزان در این دوره حداقل بایستی ۳۰ ساعت در هفته دروس رسمی خود را بگذرانند. این درحالی است که بسیاری از مدارس فعالیت های فوق برنامه ای در بعد ازظهرها ارائه می دهند که عموما این کلاس های فوق برنامه در حوزه کامپیوتر ، موسیقی و فعالیت های ورزشی خواهند بود.

دوره دبیرستان (Upper secondary school)

در ایتالیا دو دسته از دبیرستان ها وجود دارد: The Liceo) like a British grammar school) که ماهیت آکادمیک دارد و Istituto که فنی و حرفه ای محسوب می شود. در دو سال ابتدائی این دوره ، تمام دانش آموزان در یک سیستم درسی ملی ، دروسی مانند زبان ایتالیایی و ادبیات ، علوم ، ریاضیات ، زبان خارجی ، دینی ، جغرافیا ، تاریخ ، مطالعات اجتماعی و تربیت بدنی را خواهند گذراند. همچنین در سال سوم از تحصیل ، دانش آموزان دروس اختصاصی که Indirizzi نامیده می شوند، خواهند گذراند.

تحصیل در مقطع کارشناسی در کشور ایتالیا

تحصیل در مقطع کارشناسی (Laurea) در کشور ایتالیا ، یکی از گزینه های ادامه تحصیل در این کشور است. با توجه به مزایای مختلف تحصیلی در مقطع کارشناسی که کشور ایتالیا ارائه می دهد ، نظیر تحصیل در دانشگاه های معتبر و مورد تائید وزارت علوم ایران ، و همچنین زندگی در کشوری که استانداردهای رفاهی مناسبی دارد ، موجب شده است تا دانشگاه های کشور ایتالیا در سال های اخیر مورد استقبال متقاضیان ایرانی قرار گیرد.

مزایای تحصیل در مقطع کارشناسی کشور ایتالیا:

به طور کلی ، مزایای تحصیل در دروه کارشناسی در دانشگاه های ایتالیا را می توان به صورت زیر دسته بندی نمود.

  1. تحصیل در دانشگاه های معتبر مورد تائید وزارت علوم ایران
  2. زندگی در کشوری با استانداردهای بالای رفاهی
  3. امکان ادامه تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری
  4. زندگی در کشوری با فرهنگ غنی و جاذبه های تاریخی و تفریحی فراوان

معمولاً دوره کارشناسی در کشور ایتالیا ۳ سال به طول می انجامد

 

تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در کشور ایتالیا

مزایا تحصیل در دوره کارشناسی ارشد کشور ایتالیا به شرح زیر است :

  1. تحصیل با شهریه ای معقول:

هزینه تحصیل در دانشگاه های دلتی کشور ایتالیا بسیار معقول است.

  1. فرصت های مطالعاتی:

کشور ایتالیا به عنوان یکی از اعضای اصلی جامعه علمی اتحادیه اروپا ، لینک های ارتباطی بسیار خوبی با دانشگاه های اروپائی و سایر دانشگاه های دنیا دارند.

معمولاً دوره کارشناسی ارشد در کشور ایتالیا  ۲ سال و ۴ ترم به طول می انجامد و شامل ۱۲۰ ECT است. دانشجو در طول دوره کارشناسی ارشد در کلاس های مختلف شرکت خواهد کرد. علاوه بر این ، او می بایست پایان نامه نیز ارائه نماید.

ارزیابی پایان نامه های کارشناسی ارش  بر پایه کیفیت پایان نامه ای انجام است که در پایان دوره دانشجو ارائه می دهد.

هزینه تحصیل و بورسیه (Fees & Funding)

هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در کشور ایتالیا بسته به نوع دانشگاه و رشته تحصیلی متفاوت خواهد بود. طبیعی است که شهریه دوره های که به زبان انگلیسی برگزار می شوند ، بالاتر از دوره هایی است که در آن زبان تدریس ایتالیایی است. اکثر دانشگاه های ایتالیا یک حداقل شهریه برای ثبت نام و یک حداکثر شهریه دارند. شهریه دانشگاه های خصوصی به مراتب بیشتر از شهریه دانشگاه های دولتی است. به طور کلی ، هزینه تحصیل برای دانشجویان بین المللی در مقطع ارشد در دوره های انگلیسی زبان دانشگاه های خصوصی ، سالیانه۱۲ هزار یورو است.

 

مدارک مورد نیاز به منظور اقدام برای دوره فوق لیسانس کشور ایتالیا عبارتست از:

سیستم اپلای کشور ایتالیا بر مبنای فرایند Bologna است. ممکن است از متقاضی درخواست شود که در آزمون ورودی نیز شرکت نماید. مدارک اصلی مورد نیاز برای پروسه اخذ پذیرش عبارتست از :

  1. دارا بودن مدرک کارشناسی در رشته های مرتبط از دانشگاه های معتبر
  2. ترجمه رسمی آخرین مدرک تحصیلی و ترجمه رسمی ریزنمرات آخرین مدرک تحصیلی
  3. رزومه پژوهشی مناسب
  4. گذرنامه با اعتبار ۶ ماهه
  5. انگیزه نامه (SOP)
  6. مدرک زبان ایتالیایی برای دوره هایی که تدریس در آن ها به زبان ایتالیایی انجام می شود .
  7. مدرک زبان انگلیسی. برخی از دوره های کارشناسی ارشد در ایتالیا به صورت کامل و یا بخشی از آن ، به زبان انگلیسی تدریس می شود .

 

تحصیل مقطع دکتری در کشور ایتالیا

کشور ایتالیا همانند سایر کشورها پیشتاز در بحث تحصیل به دانشجویان در حال تحصیل در مقطع دکتری توجه ویژه ای دارد و جهت پرداخت مخارج تحصیل ایشان شرایط شرایط ویژه ای را جهت تسهیل دوره دکتری در این کشور فراهم آورده است. به طور کلی، دلایلی که کشور ایتالیا را به عنوان گزینه مناسبی جهت ادامه تحصیل در مقطع دکتری برای متقاضیان معرفی می کند عبارتند از:

  1. تحصیل در دانشگاه های معتبر اروپائی
  2. فرصت های متعدد بورسیه.
  3. امکان همکاری با محققین شناخته شده بی المللی

طول دوره دکتری در کشور ایتالیا با توجه به نوع دوره انتخابی متفاوت است. با این وجود ، معمولاً دوره های دکتری در کشور ایتالیا ۳ تا ۴ سال.

دانشجویان دکتری در کشور ایتالیا، می بایست پایان نامه خود را در مقطع دکتری، تحت نظارت حداقل یک استاد راهنما که باید از اعضای هیئت علمی دانشگاه مورد نظر متقاضی باشد، انجام می دهند. استاد راهنما در زمینه تحقیقاتی پایان نامه شما متخصص است سایر اعضای هئیت علمی دانشکده محل تحصیل دانشجو نیز ممکن است در آموزش دانشجو مشارکت داشته باشند.

در سال پایانی دوره دکتری ، دانشجو می بایست پایان نامه ارائه نماید. حداقل ۲ داور از خارج دانشگاه پایان نامه دانشجو را داوری خواهند کرد.

هزینه تحصیل و بورسیه (Fees & Funding)

تحصیل در مقطع دکتری در کشور ایتالیا ، در مقایسه با سایر کشور های اروپائی ارزان تر است. شهریه تحصیل در مقطع دکتری در دانشگاه های ایتالیا ، ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ یورو در سال است. قطعا شهریه در دانشگاه های خصوصی بیشتر است. برخی از دانشگاه ها ممکن است ۳۰ تا ۵۰ یورو نیز به عنوان Application fee از متقاضیان دریافت کنند. دانشجویان می بایست هزینه های اقامت و زندگی خود را نیز در مدت زمان اقامت در کشور ایتالیا ، تامین کنند.

مدارک مورد نیاز برای اقدام

  1. دارا بودن مدرک کارشناسی ارشد در رشته مرتبط از دانشگاه های معتبر.

متقاضیانی که خارج از ایتالیا تحصیل کرده باشند می بایست برای تائید مدارک تحصیلی خود اقدام کنند. توصیه می شود که با دانشگاه مورد نظر مکاتبه کنید تا نحوه ارزیابی مدارک مشخص شود. عموماً متقاضیان برای تائید مدارک تحصیلی خود به سفارت ایتالیا مراجعه می کنند.

  1. رزومه علمی -پژوهشی
  2. مدرک زبان
  3. ارائه نام یک استاد راهنما که می بایست از اعضای هیئت علمی دانشگاه های کشور ایتالیا باشد.
  4. ارائه نام ۲ عضو هیئت علمی یا اساتید عضو هیئت علمی دانشگاه به عنوان .Academic Referee
  5. انگیزه نامه (SOP)
  • صبا پلن

نظرات  (۱)

بسیار جامع و کامل ممنون از شما

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی